2014. március 22., szombat

Love Story avagy mit érez egy férfi?

Egy újabb szerelmi történet, mondhatnánk, és az unalomig ismert sablon. Férfi és nő, bonyodalom, szerelem. Sebaj, azért mi, nők, lopva vagy nyíltan elolvassuk ezt is, mert mint függőnek a drogra, szükségünk van az érzelmekre és a romantikára.

Pedig ebből most nem kapunk. Fikarcnyit sem. Bárdos András (igen, a televíziós műsorvezető) új könyve kíméletlen. Kíméletlen a nőkkel szemben. Mert elsősorban nekünk szól (ki más olvas manapság szerelmi történeteket). A nő gyanútlanul belekezd, és először vagy felháborodik vagy hitét veszti vagy dühromahot kap vagy egy életre megutálja a férfiakat. Esetleg mindez együtt.

Olivér – és nem csak a név az egyetlen közös vonás Erich Segal Love Story-jával – fiatal, sikeres férfi, aki anyagi gondoktól és érzelmektől mentesen éli mindennapjait. Munkája tölti ki az életét, egy folyamatosan változó, örvénylő közeg (hazai bank közép- majd felsővezetője), ahol napról napra résen kell lenni, taposva felfele törni, mert csak arra vezet út, azon kívül nincsen semmi, csak a halál. Egóját hideg feje, az edzőteremben szerzett külseje, márkás cuccok és ’A’ kategóriás nők változatossága hizlalják. Gyakran áll a tükör előtt, derekán a bőrt csipkedve, a bicepsz nagysága és a háj hiánya határozza meg emberi értékét és férfiasságát. Ha nagy ritkán mégis érzelemmel kellene szembesülnie, a „mit mondhattam volna” önigazolással kendőzi bárgyú némaságát. Világa zavartalan, egyszerű és kerek.

És akkor Olivér, a Férfi (homo sapiens, felnőtt, hímnemű egyed), az erősebbik nem, a teremtés koronája, maga Ádám találkozik az Eszternek nevezett érzelemmel.
„Nem értettem, miért vár tőlem bárki olyasmit, amire nem vagyok képes.”

Olivér kiábrándító tárgyilagossággal meséli el szerelmük történetét. A megismerkedést, a házasságkötést, a képzelt és valós megcsalásokat, Eszter lelki, később testi kínjait.
Mindeközben Eszterről alig tudunk meg valamit. Olivér önző szemüvege végig a háttérbe szorítja őt. A lány személyisége azonban kurtára szabott keretei közül is átviláglik, szerepének súlya van. Lényege abban rejlik, hogy szeret.
Szeretete csendes és kitartó, elnéző és odaadó.

„- A szeretet azt jelenti: soha nem kell bocsánatot kérni. Érted? Érted már, buta tőzsdei kereskedő?
- Tőzsdei kereskedő... -ismétlem göcögve. Jó, hogy ezt mondta. Így nem kellett válaszolnom a kérdésére. Hogy nem. Nem értem. Mit jelent a szeretet?”

Ha szerzője így tett volna pontot a történet és a könyv végére, elhihetnénk neki, hogy célja nem volt más, mint egy jól irányzott pofonba csomagolni a nőknek szánt figyelmeztetést: kár a gőzért! A férfi ilyen ősidők óta, és nem is lehet változtatni rajta. Jobb elfogadni e tényt.

A szerető feleség – érzéketlen férj végtelen ciklusának kimerevített képe Elizabeth Taylor és Paul Newman óta mélyen él bennünk (Macska a forró bádogtetőn, Tennessee Williams) – ám itt mégsem erről van szó. Mert a szereplők nem rekednek meg a holtponton, továbblépnek.

Eszter meghal. És halálával megváltja Olivért.

És nem pusztán őt. De a sajgó arcélű olvasót is, aki csak néhány órával az utolsó mondat után ébred rá, hogy Eszter – a nő – célja mélyebben keresendő annál, mint egy lény elfogadása a maga valójában, és hogy küldetése miért csak halálával teljesedhetett be.

Mert változhatnak korok és ideálok, életmódok és ritmusok, a Nő feladata örök:
megtanítani a Férfit szeretni!


A cikk eredeti megjelenése: 2010.12.01. - frappa.hu